söndag 25 juli 2010

Pass with merit.


Det är nästan tre månaders sedan jag hade tentamen på sommelierskolan i Malmö. Jag klarade av den svenska delen och fick besked samma dag. Diplom och intyg delades ut, sen var det fest. Andra halvan av dagen gick dock åt till att kämpa med det engelska provet som ger en internationell examen. Det kändes bra efteråt men man vet ju aldrig, nu kom äntligen resultatet. Pass with merit. Jag är grymt nöjd och längtar efter att hösten ska dra igång så man kan få gå på föreläsningar och provningar för att vidareutveckla denna nyvunna kunskap.

Jag har alltid jämfört kaffe med vin och nu så kan jag mer än någonsin dra fördel av att ha en fot i varje läger för det är verkligen två råvaror som är otroligt lika ur många aspekter. Rekommenderar alla som sysslar med kaffe att gå en utbildning, helst Gustibus Sommelierskola, för att verkligen få de verktyg som behövs för att kunna arbeta med smaker och dryck. Metodiken man tar med sig är ovärderlig i det dagliga arbetet. Ruskigt inspirerande och framförallt roligt.

Jaja, nu är det snart läggdags. Upp tidigt för att prova den tredje rostningen av vår Colombia, La Primavera Micro.Lot. Hoppas jag får till den nu för det kaffet är så sjukt najs. Filterbryggs för att njutas länge.

Gott snack!

Inga kommentarer: