tisdag 11 november 2008

Street Style Coffee


I veckan som gick gjorde jag ett gästspel hos min gamla arbetsgivare Johan. Han äger och driver en klädbutik i Lund som heter Pavement. Streetwear är temat och varumärken som tex Acne, Nike, Adidas eller Resteröds är delar av utbudet i butiken. Det fanns en tid då jag hade tankar på annat än kaffe och då arbetade jag på Pavement. "Lunda-kidsen" droppade förbi dagligen för att lyssna på de senaste "waxxen" med tung hip-hop eller dancehall. Jag var till och med butiksanvarig under en period men insåg snart att det var inte för mig.

Kläder är dock fortfarande ett intresse och Pavement ,som hängt med under många år, fortsätter att vara en inspirerande butik med personlighet och bra utbud.

Kvällen till ära fick gästerna välja och vraka bland plaggen som kunde köpas till rabatterade priser, endast för inbjudna.
Under kvällen passerade några hundra gäster och jag hade fått möjlighet att sätta upp en liten hörna där jag bjöd på Aricha 17 rostat av Charles dagen innan. Jag släpade ner Linean och den lilla Compak-kvarnen jag fått som finalist i VM. Jag valde att använda Arichan för den behöver inte lindas in i förberedande beskrivningar kring smaker. Det skulle helt enkelt smaka gott och framförallt helt annorlunda än vad folk är vana vid. Den enda jag sa till gästerna var att de inte skulle förvänta sig något i stil med "kaffesmak", typ bitterhet.

Reaktionerna under kvällen var över förväntan då alla utbrast något i stil med " Gud vad gott", " Fan vad häftigt" "Är det smaksatt". Samtalen som följde var undebara och jag kände verkligen att jag stormtrivs med mitt yrke. Att få ge människor upplevelser av den här typen inspirerar mig och inger hopp. Kanske är det inte så svårt att få ut de här unika karaktärerna till "kaffesvensson" som trots allt har varit förpassade till att dricka medelmåttiga kaffen med hänsyn till tillgängligheten i butik. Dessutom så har det inte funnits någon som berättar om kaffe som råvara när dessa människor tar sig an drycken på jobbet, i butikshyllan eller när de är på restaurang.

På alla de platser där människor faktiskt är inställda på att njuta , har det saknats bra råvaror, kunskap och passion för kaffe. Idag finns äntligen en liten plattform och jag förvånas över hur lätt folk tar till sig kaffen som tex. Aricha 17. Till och med i en klädbutik går det att nå ut och få människor att ifrågasätta sina kaffevanor.

Härlig kväll! Mycket gott snack och mycket gott kaffe!

- D

Inga kommentarer: