fredag 7 november 2008

Sthlm med Beige


Veckan har varit intensiv. Tisdagen spenderades på ett tåg upp till Stockholm för att på kvällen ansluta med Beige Society. Masters-kursen genomfördes under hela veckan och jag skulle bla. hålla en workshop för studenterna, däribland Peter.

Andra föreläsare och kursledare var Klaus och Casper från Collective, Robert Thoressen från Kaffa, samt David Haugaard.
Mycet cupping i olika sammanhang med både bra och mindre bra kaffen på borden. Dagarna spenderades på Sthlm Coffee Academy.

Tisdag kväll bjöd Beige in till en specialkomponerad 3-rätters av Årets kock 2003 i Pontus by the Sea´s chambre separeé. Fransk löksoppa, Anka, creme brulée. Väldigt klassiskt meny som kändes trygg. Jag bytade dock ut förätten mot löjrom och huvudrätten fick bli halstrad hälleflundra med potatis, pepparot och räkor. Givetvis mycket smör.

Middagen var mycket trevlig, dock berodde det mer på sällskapet än maten. Vet inte hur det var för de andra men min hälleflundra var snustorr. Dessutom var det första vinet, Rieslingen, defekt. Smakade och luktade kylskåp, metalliskt. Vi spekulerade i om vi hade fått en samling av vinrester men brydde oss inte om att ta upp det.

Pinot Noiren var ett härligt vin med elegans och komplex frukt av röda bär. Dock blev jag lite förvånad när jag fick detta vin till min fisk som både innehöll räkor och pepparot. Jag tänkte att de kanske vet något som inte jag vet och började äta och dricka. Efter två tuggor och lite vin var det antagligen det tydligaste exemplet på en dålig kombination. Metall och kemiska smaker uppstod i gommen och jag var tvungen att be om något annat vin. Fick givetvis lite mer av kylskåps-Rieslingen men det dög för mig. Ibland orkar man inte göra en grej av saker, det kan uppfattas som snobbigt. Förväntar mig dock mer av personalen på en av Sveriges bästa krogar.

Creme bruleén var bra och desservinet likaså i kombination. Höjdpunkten var nog kaffet, som vi tagit med oss själva och även bryggde själva i köket. Jag visste inte vad det var men så fort koppen fylldes kände jag igen aromerna och tänkte direkt på Misty Valley och Aricha 9, 17. Antog att det inte var något av dessa kaffen men definitvt en natural från Misty Valley.

Det var Robert Thoressens kaffe. Odlaren heter Bendane och kommer från just Misty Valley. Mycket gott.

Efter middagen fortsatte jag och Peter vidare för att ta en öl på Le Rouge. Vi hinner knappt träffas hemma i Lund så det gäller att ta tillfällena i akt. Gott snack om både det ena och det andra tills vi till slut vandrade hem till hotellet och somnade gott.

Dagen efter började med cupping av kaffen från Collective, Kaffa, och Löfbergs. Klaus och Casper var på plats och det var riktigt trevligt atmosfär på Akademin. Många smakintryck och tankar cirkulerade i huvudet när jag vid sextiden satte mig på tåget hem till Lund. Studenterna hade ytterligare en dag kvar med fler smakupplevelser och en signaturdrinks-tävling. Vet inte vem som vann, men det var säkert en upplevelse för Klaus och Casper att få agera jury.

Gott snack!

- D

Inga kommentarer: