måndag 8 december 2008

Uppdrag Granskning

För alla Er som missade Uppdrag Granskning i förra veckan så rekommenderar jag starkt att Ni går in på SVT´s hemsida och kollar programmet på webben.

Jag har länge varit kritisk till FairTrade som en helgod lösning, det känns inte genomtänkt. Det lugnar våra samveten här hemma, vi konsumente behöver ju inte tänka så länge det finns en stämpel som säger att det är ok. Verkligheten ser annorlunda ut och alla produkter har olika behov när det gäller arbetsförhållanden osv. Uppdrag Granskning bekfräftade min oro över detta och understryker att konsumenten måste engagera sig fullt ut i vad den konsumerar. Kan kännas jobbigt och tidskrävande men sätter man sig in i hur saker och ting förhåller sig så får man en klarsynthet ur många perspektiv. Ta ansvar och lita på din egen kunskap, inte på vinstdrivande företag med namn som kittlar din sympati. Kunskap är styrka.

Gott snack / - D

1 kommentar:

Karin Hedberg sa...

Mycket sant! Jag handlar hellre icke-rättvisemärkta produkter från ett företag som jag vet jobbar åt rätt håll och med en medveten helhetssyn, än nån enstaka fairtrade-chokladbit från Eldorado. Sånt gör mig misstänksam.