onsdag 21 januari 2009

Är jag en barista?


Hej vänner,

Varför inte starta det nya året med ett välkänt tema? Min yrkesroll, barista! En yrkesroll jag har anammat och strävat efter att etablera tillsammans med kollegor i Sverige och internationellt.

Svenska Akademiens ordlista kom ut med en beskrivning, vi blev glada och såg det som ett genombrott. Sen dess har det med jämna mellanrum varit stor efterfrågan på baristor i media då de figurerat i allt från Blondinbellas blogg till seriösa mattidningar. Utbildningar finns överallt, på tre timmar till en dag får du lära dig hur man blir barista. Hyr en barista till konferensen så fixar vi kaffet, maskiner får till och med namnet barista och inte minst kaffekedjor. Fantastisk utveckling på bara några år, yrkesrollen är här för att stanna!

När jag ställde upp på en fotografering häromdagen så skulle jag fylla i ett formulär med namn, titel och dylikt. För mig har det alltid varit självklart att titulera mig själv som barista. ”No more, no less”. Vid det här tillfället kom det fram en kille som tittade på min yrkestitel och sa:

” Vadå barista? Du kan ju en massa om kaffe och sånt, du är väl inte barista? Du är väl kaffeexpert, eller nåt sånt? Jag drack en kaffe på en kaffekedja innan jag gick hit, dom hade tröjor som det stod barista på och jag fick en jävligt dålig espresso, och en riktigt tråkig attityd på köpet. Skriv att du kaffesommelier, det passar bättre.”

Jag tänkte själv på hur många gånger jag blivit serverad på sistone av diverse ”baristor” då jag känt att jag inte fick valuta för pengarna, eller ett trevligt bemötande. Jag säger oftast ingenting, vill inte verka stroppig eller förmer. Jag betalar och fokuserar på det positiva, som att det äntligen finns ett yrke som representerar det jag brinner för. Eller gör det?

Varför ska jag och andra som brinner för hantverket kring kaffe behöva förlika oss med folk som går en tretimmarskurs och sen kallar sig barista. Varför ska jag erkänna dem som yrkesmänniskor? För att de stämmer in på Svenska akademiens förklaring av yrket? Är det mina kollegor nu?

Nej, det fungerar inte för mig. Yrkesrollen är inte etablerad enligt min åsikt, endast en svag kopia som används för att locka kunder som har fått budskapet om att en baristas hantverk garanterar en kaffeupplevelse i världsklass. De tror såklart att de blir serverade av en barista och jag undrar hur deras förväntningar möts efter alla de budskap om hantverk, passion, ansvar och kvalitettänkande som pumpats ut under åren. Många gånger av mig själv.

Fotografiet kom ut några dagar senare, Daniel Remheden, 32 år, Lund, Barista.

Ja. Jag är barista och jag har kollegor i Sverige och internationellt, men de är inte många enligt min mening. Min dröm om yrket har alltid varit att det är ett yrke man kan söka sig till med vetskap om att det kommer ta ett liv att bli en riktigt duktig barista .Kaffesommelier?….., Det låter bara löjligt i mina öron. Sommelier betyder dryckesansvarig vilket betyder att man bör vara väl insatt i all dryck. Dessutom är det redan en yrkesroll som kämpar för sin egen identitet precis som vi baristor, det underlättar inte att vi får identitetskris och börjar låna titlar.

Så här tycker jag. Fortsätt värna om yrkesrollen! Var inte nöjd!

En barista bör i dagsläget ha djupt engagemang, djup kaffekunskap, teknisk förståelse, vara väl insatt i kaffets ekonomi samt sociala frågor, miljömedveten, ha sensorisk förståelse, servicekunskap, serviceminded, kommunikativ, ha god kunskap om de produkter som finns bar / café-miljön och framförallt passion för yrket. Åtminstone! Det är idag. Förhoppningsvis har yrkesrollen fler attribut imorgon.

Givetvis finns det oslipade diamanter på många caféer och barer och ibland blir man glatt överraskad när man minst anar det. Dock vill jag inte gå omkring och förvänta mig en medioker upplevelse när jag blir serverad av en ”barista”. Jag vill känna trygghet. Dagens utbildningar är bristfälliga, dyra och få, men jag hoppas att vi får se mer av seriösa utbildningar fria från varumärken och med syftet att skapa en yrkesroll att vara stolt över.

Jag kallar mig barista med stolthet och kommer i fortsättningen värna mer om yrkesrollen i rädsla för att den ska gå förlorad.

Sommelier, vinexpert, vinkonässör, dryckesexpert, bartender, barman, cocktailbartender, flaringbartender, cafébiträde, kaffekokare, kock, kokerska, bagare, konditor, barista….. ?

God fortsättning!

Gott snack / D

5 kommentarer:

Matts sa...

Goot tänk Daniel, man kan ju trösta sig med att alla kockar inte är bra kockar...jag har bakgrund som kock, kallar mig numera fd kock dom unga i skolor kallar sig blivande kockar.

Kanske lite ödmjukhet inför yrket barista skulle vara på sin plats. Men som du säger bevaka namnet Barista, håll flaggan högt. Då kommer dom nya så småningom kanske kalla sig blivande barista

Josef sa...

Jag håller verkligen med det mesta. Men, vem och vad bestämmer när en person är barista? Finns det en gräns som säger "nu är du en barista"? Visst, en barista ska ha djupa kaffekunskaper, men var går gränsen för djupa kaffekunskaper? När håller en person tillräckligt jämn och hög kvalitet för att få kalla sig barista? Som Matts sa, bara för att kocken är just kock, så betyder inte det automatiskt att denne håller hög och jämn kvalitet. Gäller även bredbandsupporten, klockförsäljaren och snickaren. Man kan vara bra och dålig barista. Baristan är väl titeln på den som i baren gör kaffet?

Att brygga kaffe är en konstform, och endast andra kan bedöma när det är bra, dels efter kvalitet, dels efter tycke och smak. Alla gillar inte alla musikers musik, och all musik håller inte hög kvalitet. Men ändå säger en oskriven lag: "Kallar konstnären sin skapelse för konst, så är det konst". Hantverk kan vara bra och dåligt utförda oavsett kategori.

Men en sak håller jag verkligen med om, utbildningen av baristan bör hålla mycket högre kvalitet. Och även om jag skrev som jag gjorde, vill jag sällan kalla den som brygger kaffet för barista, för få är ens värda titeln. Men vad som bestämmer vart den gränsen går, är ju helt subjektiva preferenser. Eller kan man komma fram till någon slags objektiv definiering?

Väldigt bra skrivet, jag önskar verkligen att det blir lite diskussion om detta!

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Väl talat Josef!

Det är precis detta jag menar, yrkesrollen är inte definierad och det hade varit bra om vi fortsatte att skapa en beskrivning av vad som är en barista. Svenska Akademiens beskrivning tycker jag passar på cafébiträden, bartenders, kockar... vem som helst som gör kaffe.

Det borde kanske, precis som inom sommeliervärlden, finnas en institution som var fri från varumärken och enbart syftade till att främja yrkesrollen. Sommelier är man enbart om man klarat inträdesprovet till sommelierföreningen. Alla servitörer är inte sommelierer, därför kallas de inte det heller.

Kanske ska det finnas en Baristaförening som samlar de subjektiva värdena hos engagerade och syftar till att upprätthålla en viss standard hos utbildade. Kanske det hade hjälpt till att skapa en yrkesroll som har mer substans och utvecklingspotential. Kanske skulle det fungera att motivera cafébiträden att ta steget till barista, precis som servitörer tar steget till sommelier.

Om barista är titeln på den som gör kaffet så är det ju ingen skillnad på förr och nu, endast namnet på yrkesmänniskan. Syftet var ju att skapa en ny yrkesroll som sökte sig till kaffet medvetet och skiljde sig från cafébiträdet genom spetskompetens. På det sättet skulle man nå en högre kaffekvalitet till slutkonsument och en större medvetenhet kring råvarufrågor såsom sociala förhållanden, kvalitet, ursprung, bryggningsteknik, rostning osv. Detta hade gynnat hela kaffekedjan.

Det handlar inte om att hänga ut de som jag inte tycker lever upp till rollen, utan att fortsätta definiera rollen och se till att barista är ett yrke som faktiskt är värt investeringen, både ur personlig aspekt och kommersiell. Den tid och engagemang som läggs ner i utbildning kommer vara det som skapar nya förutsättningar för både konsumenter, producenter och delar av den interna kaffeindustrin.

Som sagt, det är värt att fortsätta diskutera detta.

Gott snack/ D

Josef sa...

Tror du dels har satt definition på problemet, och jag tror du är på helt rätt spår för en lösning. Glad att du tog upp detta, och jag tror verkligen att det ligger i tiden att agera!

Andreaz sa...

Mycket intressant diskussion..
Det borde vara en självklarhet att precis som att Sommelierföreningen finns, att det också borde finnas en slags "Baristaförening". Mitt eget intresse för vin och kaffe (och övrig dryck) är stort, men jag är fortfarande "bara" servitör. Men vårt jobb är ju också, precis som Baristans eller Sommelierens, att ge våra Gäster/Kunder en så bra totalupplevelse som möjligt. Så länge som man har det som mål så tror jag att man förstått vad dessa yrken handlar om, oavsett om man kallar sig Barista, Kock eller Bartender... Det är ju för folk som har det "tänket" som ett inträdesprov eller certifiering skulle vara stor fördel. Dels för att man kan vara stolt över det man gör och dels för att krögare och kaféägare skall vara villiga till att lägga ner tid och pengar på sin personal, och därmed öka kvalitén på sina anläggningar, som i längden ökar den gastronomiska kvalitén i hela landet. Och självklart statusen på ett för övrigt ganska lågavlönat yrke...