måndag 23 mars 2009

Barista Cup 2009

Hej vänner!

Det har varit hektiska dagar, förra veckan började som smakdomare i Barista Cup. 14 baristor visade att lägstanivån i landet fortfarande höjs. Många nya ansikten som verkligen visade ett gediget hantverk och yrkesstolthet konkurrerade om de 6 platserna i finalen. Jocke från Klostegatans Vin o Deli gjorde bra ifrån sig som tog sig till semifinal och behärskade nerverna i sin presentation, i framtiden är han något att räkna med i toppen.

Finaldagen kändes lite nervös, baristorna levererade inte lika bra som under semin men det är kanske helt naturligt. Mattias, vinnare av Barista Cup, lyckades dock förbättra sin presentation och kommer vara detta års bästa representant för Sverige i Atlanta. För egen del blev jag överraskad av Rasmus som visade stor potential och lyckades knipa Beige Award. Najs!

Överlag skulle jag vilja sammanfatta årets tävling som ett bevis på att nivån ständigt höjs men det var inget som direkt tog mig med storm. Det saknades fokus på kaffet och personlighet. Förmågan att kunna kommunicera smaker och sätta ihop recept är grundläggande delar som måste förbättras. Återkommande i år var att ha salt i drinken vilket jag har svårt att förstå. Motiveringen var ofta att sältan skulle balansera syran men det fungerar inte så. Kaffe innehåller knappast någon sälta och tanken på en salt dryck känns inte inbjudande. Sälta minskar upplevelsen av syra om det förtärs i kombination med drycken, inte i drycken. Den enda drinken med sälta som jag kan tänka mig är en Bloody Mary men annars föredrar jag sötma, syra och beska i någorlunda balans.

Dagens trender kring bryggteknik satte sin prägel på smakerna vi fick uppleva. Många använder mycket kaffe och låter det rinna väldigt långsamt, kalla det up-dosing, expansion method etc. Många gånger resulterar detta i, för mig, en obalanserad syra. Kanske är det denna obalanserade syra som förväxlas med sötma och viss sälta. Givetvis finns det kaffen som passar för denna bryggningsprofil men det är långt ifrån alla.

Kort o gott så var det som vanligt en inspirerande tävling och jättekul att får träffa alla sköna kaffemänniskor. Efterfesten på J&N`s nya lokal blev grym med spontan LAT. Emil krossade allt motstånd med sin tulpan.

Dagen efter hemkomst följdes av tre dagars vikariat på Koppi i Helsingborg men jag spar det till nästa inlägg.

Lycka till i Atlanta Mattias!

/ Gott snack

Inga kommentarer: