torsdag 26 mars 2009

Cupping och Koppi





Så... Dagarna efter dömande i Sthlm spenderade jag på Koppi i Helsingborg. Charles och Anne åkte på en välförtjänt semester och tillät mig att gå in och dra skott bakom baren medan de var borta. Platschef var Petter som är en helskön kille som verkligen har koll på läget och känns lika Koppi som Charles och Anne. I köket fanns Martin som svängde ihop soppor och mackor med kärlek. Till vardags jobbar Martin i köket på Sofiero men hade tagit ledigt för att kunna vara på Koppi, tilll sin hjälp hade han Clara och i baren hade vi stundvis Marco som hjälpte till med disk.

Koppi är utan tvekan den "cleanaste" kaffebaren i Skandinavien och jag var lite avig till att gå in och ställa mig på den känsligaste positionen på stället, nämligen kaffemaskinen. Stället har etablerat sig med många stamgäster som har för vana att bli serverade av samma människor på samma sätt varje dag, det kan ju vara känsligt när det plötsligt står en skäggig lundabo bakom spakarna.

Min oro var helt obefogad, trevligare och öppnare gäster får man leta efter. De mottog mig med öppna armar och var mottagliga för mitt sätt att brygga kaffe och min personlighet. Det var gott snack från början och Petter var superstabil som ställföreträdande. Lördagen var nog dagen med mest ruljans och det var också min sista för den här gången.
Vid stängning bjöd Martin o Petter på riktigt god öl från Dugges ( tror jag? ). Härligt fyllig o mild humlebeska, balanserad med jasmin, blommor och honung i doften, i avslutningen kom supersöta aprikostoner och kittlade smaklökarna. Najs!

Tre grymt bra dagar! Höjdpunkten var en LAT med en gäst under två dagar. Han beställde två cappuccino per omgång och vi hällde en var med oberoende jury. 3 omgångar blev 2-1 till mig men det var nog ren tur, han hade skills på latte-arten. Tack för förtroendet Anne och Charles!

Jag och Pidde åkte upp till Koppi igår igen för en spännande cupping med Seife som jag ägnade en hel vecka åt att utbilda i januari. Efter en tung och intensiv utbildning drog Seife iväg till Etiopien för att "sourca" kaffe och besöka farmer. Nu är han tillbaka och vi cuppade tio prover främst från Sidamo-regionen som han hade plockat med sig. Mer om denna cupping och Seife i nästa inlägg, det är spännande grejor på gång...

Gott snack!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack får några ruskigt trevliga dagar Daniel!
Det var inte precis tur som avgjorde LAT, din avslutande rosetta var riktigt grym. Jag hoppas vi ses snart igen, så jag får min revansch!

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Tack själv mannen! Jag lovar dig en revansch nästa gång vi ses. Ha det gott sålänge!

Gott snack!