fredag 16 oktober 2009

Vin


Jag har nu avverkat sex veckors studier på Sommelierskolan i Malmö och det är otroligt lärorikt och inspirerande. Hösten är här med besked och dagarna fylls av vinstudier och kaffetankar för framtiden. Det kommer bli en riktigt bra höst med många bollar i luften som förhoppnings går att jonglera.

Bilderna är från ett av Sveriges få Vinodlingar, nämligen i Klagshamn. Kullabygdens Vingård drivs av Murre och Lena och jag måste nog säga att mer drivna eldsjälar får man leta efter. Vinet var förvånansvärt bra, jag hade inte förväntat mig det.

Jag påbörjade de här studierna för att dels lära mig om en dryck som alltid intresserat mig men också för att få perspektiv på kaffe som verkligen har likheter med vin. Vinvärlden har kommit längre och det finns mycket att lära av den resan. Rent tekniskt finns det dessutom en hel del odlingsteknik och som går att experimentera med i kaffevärlden och jag tror vi kommer att få se en hel del av det i framtiden.

Sensorisk metodik är kanske det viktigaste verktyget vi har som jobbar med smaker och att studera och praktisera den metodiken har bara på sex veckor förändrat min syn på många drycker, inte minst kaffe. Det ska bli spännande att se vart detta landar och vilka möjligheter som dyker upp på vägen.

Bilder från Klagshamn och druvan Solera.

Ha det!

Inga kommentarer: