söndag 9 augusti 2009

Kaffesommar...

Tjena,

Sommaren börjar nu bli sen och tankarna om höst och nästa år finns med mig dagligen. Det gillar jag med sommaren, att kaffe-Sverige i princip går i koma. Det finns inga kaffen, inga tävlingar, branschen har tagit industrisemester eller inväntar planeringsmöten i slutet på augusti / september. Det lämnar utrymme för reflektion på ett sätt som inte är möjligt när man är mitt i smeten hela tiden.

Denna sommarens reflektioner har medfört både små och stora planer inför hösten. En del mycket intressanta projekt ligger i startgroparna och om en månad börjar jag "skolan". Det ska bli jättekul att ta sig an sensorisk metodik på djupare nivå samt lära mig mer om andra levande drycker. Jag tror det ger mig ytterligare perspektiv på kaffe som dryck och råvara.

För övrigt har jag inte haft några spektakulära kaffeupplevelser i sommar men det är rätt najs ändå. Det blir en espresso på Klostergatan eller Patisseriet dagligen samt en mängd filterbryggning hemma i köket. På sommaren har jag inga förväntningar på kaffe för jag har själv tagit paus från mitt kaffeliv då. Utan förväntning blir man oftare överraskad vilket alltid är trevligt. Det bästa sättet för mig att komma vidare i mina tankar om kaffe är att lämna det helt för en stund, när man ser situationen på nytt så är allt så enkelt. Ser fram emot en givande höst, men inte än.... Lite mer sommar tack!

Vi hörs snart!

Inga kommentarer: