torsdag 16 april 2009

WBC Atlanta

Hej gott folk!

Då var det dags för årets event inom specialkaffe, nämligen WBC i Atlanta. Jag tror Mattias kommer göra bra ifrån sig och att han kan gå långt i tävlingen. Lite flyt och en bra dagsform är nyckelingredienser för avancemang till final. Vi håller tummarna!

Jag har spenderat kvällen med att kolla live-streamen från tävlingen, det har fungerat väldigt bra faktiskt. Kul att se gamla rävar som Sammy Piccolo i hetluften igen. Killen har kommit 2:a två gånger och 3:a en gång. Starkt att köra vidare med ytterligare en tävling. Han gjorde en stabil insats från vad jag såg men man vet ju inget om hur det smakar i kopparna. Mest överraskad var jag av siste man ut idag, baristan från Island. Han var hur cool som helst och hade en riktigt tajt presentation. Drinken var enkel men ändå arbetad och jag tippar nog finalplats för honom.

En grej som jag funderade på efter mitt eget WBC var hur många som skulle dyka upp med Etiopiska naturals i årets tävling. Det blev ju ren cirkus kring Aricha och alla kaffen med liknande karaktärer i specialkaffekretsar efter WBC. Jag såg tendenser i Barista cup men ingen som gick hela vägen med ett "smalt" kaffe.

Än så länge så har merparten av dagens tävlande använt sig av Etiopiska naturals som ingrediens i deras blandning, ofta uppblandat med Brasilianska eller Centralamerikanska kaffen. Jag hoppas någon tar steget de kommande dagarna och visar upp ett "nytt" kaffe, något som sticker ut samt speglar ursprung och unik karaktär. Det är det som jag fortfarande tror kommer att ta tävlingen vidare. Det vore trist om tävlingen fortsatte vara en plattform där de tävlande kör "safe" för att nå resultat, då händer inget framåt. De kommande två dagarna ska bli väldigt intressanta och jag hoppas att de som vågar sticka ut går långt i tävlingen. Det har gått 10 år nu och tävlingen borde redan vara ett forum där definitionen av specialkaffe lyfts fram och premieras.

För övrigt så tog jag en kafferunda i Malmö idag. Dagens mest intressanta kaffe blev WBC-blandningen serverad på Njutbar. Jag drack en shot som rann lite fortare och en som rann lite tajtare. Mitt intryck av blandningen är att den lämnar mer att önska. Jag hade nog föredragit den som ren Biloya, det är där de intressanta aromerna och smakerna finns för mig. Men som sagt, den kan nog verka väl för Mattias i Atlanta och ta honom riktigt långt beroende på vad domarna öppnar upp för.

Dagens smakupplevelse överlag blev en ost gjord på komjölk, lagrad i pressrester av Barolo-vin.... Sagolikt! Spring, spring och köp en bit till helgen! Glöm inte lite gott vin till osten oxå!

Gott snack!

4 kommentarer:

Matts sa...

Domarna klarar nog biffen numera riktigt bra standard måste jag säga. Men som du känner till kan smala kaffen var svår att få till i en tävling.
Sen är det inte en kaffetävling även om kaffet som tur är blivit viktigare

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Har fullt förtroende för domarna. Det är ingen kaffetävling, men det grundar sig smakupplevelser. Jag menar att det vore kul om fler tog ut svängarna så att säga. De kaffen som finns tillgängliga idag är som gjorda för att lyftas fram i detta forum. I en bar har man inte tid att presentera drycken på samma sätt. Som gäst hade jag uppskattat att bli serverad något jag inte upplevt förut, det hade varit minnesvärt.

Det är inte svårt att få till smala kaffen, bara svårare att få acceptans för dom.

lingo sa...

Var finns denna barolo-ost?

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Osten hittas på Njutbar i Malmö.