tisdag 28 april 2009

Kaffe eller prylar?


Hej gott folk!

Jag funderar på vad som driver intresset hos många människor inom "specialkaffe". I miljöer skapade för "specialkaffe"-folk vill jag ofta prata smaker, ursprung, förädling och sammanhang men det brukar inte bli så mycket av det. Istället pratas det tamping, tampers, pre-infusion, de senaste kvarnarna/maskinerna och modifiering av dessa. Kort och gott så handlar samtalen ofta om de saker runt omkring kaffet och sällan om själva råvaran. Jag kan absolut tycka att det är råskönt att spendera en kväll med att diskutera varenda liten nörd-grej som går att hitta på vägen fram till koppen men det var inte därför jag började arbeta med kaffe för ca. 9 år sedan. Jag blev fascinerad av dryckens komplexitet ( doft- och smakmässigt) och hur ett gott hantverk präglar ett bra kaffe. Tekniskt så var det i och för sig ganska häftigt med maskiner men de var ju helt ointressanta utan kaffet som rinner ur dom.

Jag har aldrig varit naturligt intresserad av tekniska prylar vilket hade underlättat en hel del i vardagen. Koppla ihop stereros, fixa med datorn, meka med bilen etc. Det är bra att kunna! När det kommer till kaffe så har jag väl lärt mig det som behövs för att kunna få fram en hyfsad kopp men fokus har alltid legat på de levande elementen i kaffevärlden. Det är där det händer för mig.

Givetvis så är alla kaffeintresserade inte bara fokuserade på det tekniska men jag tycker mig ändå se ett samband, framför allt när det gäller espresso. Man börjar med att intressera sig för de häftiga tillbehören eller maskinerna, det är det som drar uppmärksamheten. Det är ju helt ok, men i slutändan hoppas jag att kaffe som levande råvara och hantverket från bonden, rostaren och baristan blir det bestående intresset och att det läggs energi och pengar som gynnar den delen av kaffets värld. Maskiner och dylikt är sekundärt och i vissa fall överflödigt.

Dagens nyblivna kaffekonsumenter ser råvaran med andra ögon och fascineras inte lika lätt av den "nya" kaffekulturen. Baristor, rosettas, maskiner och syrliga espresso är barnmat för dem. Kaffe helt enkelt... Det bådar kanske för att kaffeintresset blir något lite mer vardagligt, lite mer tillgängligt, inte så komplicerat och speciellt. Kanske lite som matlagningsintresset generellt idag. Det öppnar för fokus på andra områden i kaffekedjan.

I framväxten av något "nytt" så krävs ställningstagande och det skapas subkulturer. Tillhörighet och identitet blir viktiga delar i kulturens utveckling. För eller senare måste dock utvecklingen ha nått en punkt då det smala blir bredare för att nå ytterligare steg framåt. Jag tror den möjligheten finns för kaffe som jag anser är världens största dryck. Det känns ibland som den ligger gömd bakom ett berg av prylar och är otillgängligt för framtida kaffeälskares njutning.

" Time will tell"

- Gott snack :)

4 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åre Eva sa...

Kaffe! Jag håller med dig fullständigt. Prylar är sekundärt. Smak och känsla är det som jag går igång på. Varför blir det då det tekniska som dominerar? Är de flesta som är intresserade av kaffe i botten tekniknördar och sedan har de hittat en pryl där man kan variera i det oändliga och kaffet kom på köpet? I stället för att man kommer från smakhållet och maskinerna kom på köpet? Men kanske vi möts över en kopp kaffe och lär oss av varandra?

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Mycket möjligt att det bästa från två världar förenas i det här. Det förutsätter att man är villig att ta till sig de olika perspektiven och inser att de är alla delar av helhetsbilden och bidrar på olika sätt till en bra totalupplevelse av kaffe.

Anonym sa...

Självklart ska inte prylarna gå först, särkilt inte när vi snackar kaffe i helhet. Men espresso är en pryldryck, både kvarn och maskin påverkar helheten. Stört inverkan har råvaran såklart, hantverket är också viktigare än vilken maskinpark man har (det kan man se hos de flesta kaféer).
I en espresso ansvarar espressomaskinen för tryck, värme och ångan för att skumma mjölk. De är alla viktiga faktorer för att kunna ta fram en bra espresso, men man får alltid ha i åtanke att hantverket och råvaran är och förblir viktigast.
Eftersom man sysslar med prylar, kommer yrket alltid dra tekniknördar. Majoriteten av invånarna på riktigtkaffe.se är ju IT konsulter.