torsdag 25 juni 2009

Cupping med Da Boys från Da Matteo.



Tjena o sånt!

Var i Göteborg söndag till onsdag för att spendera några dagar med svärmor samt för att komma bort lite från skånska myllan. Det var ett tag sedan jag var där så jag tänkte ta tillfället i akt och bjuda in mig själv på en eventuell cupping. Ringde Per som sa att det var inga konstigheter, tisdag morgon kl 9, välkommen.

Cuppingen var en inblick i det dagliga arbetet på Da Matteo där partierna kontrolleras för att säkerställa jämnt och gott hantverk under rostningen. Christian är det nya tillskottet vid rosten som kan både hjälpa och avlasta Per i hans arbete med förädlingen. Det känns väldigt stabilt då de olika partierna på bordet visade jämn kvalitet och balanserade smaker. Per kan ta sin första semester på länge utan att behöva oroa sig.

För övrigt spenderades dagarna med att promenera och njuta av sommarvärmen. En kväll blev det middag på Björns Bar som ligger i Kock och Vins källare. Enkla menyer, bra viner och servicekänsla. Mycket prisvärt och ett ställe som jag kommer besöka fler gånger garanterat.

Förutom Da Matteo´s två ställen så känns Gtb ganska fattigt när det gäller specialkaffeutbudet. Italienska barer känns som den dominerande genren fortfarande och det börjar ta emot nu, jag kan inte längre låtsas som att det är nostalgiskt eller dricka kaffet enbart för att vara social. Biverkningarna är för många! Dåliga smaker, dåligt bemötande och dålig mage. Inte alltid, men inte allför sällan heller.....

Nä, jag sprang mellan de två Da Matteosarna som en liten iller och drack så mycket espresso jag kunde. Gott att träffa Per, Tony, Lina och Mattias igen. Det är gott folk och då blir det alltid gott snack. Dagarnas bästa kaffeupplevelser blev dels en Tanzania Blackburn Estate som ingick i cuppingen samt en espresso på en Guatemala som Tony bryggde. Hoppas på att åka upp snart igen, det var najs!

Tjoo!

Inga kommentarer: