onsdag 11 november 2009

Mera ursprung



Känner att det är på sin plats att vidareutveckla vårt tidigare inlägg eftersom jag har fått en känsla av att det har missuppfattats av vissa. Vi är absolut inte emot bryggningstips och spridandet av kunskap kring det sista ledet i hantverket kaffe. Tvärtom tycker vi att det är viktigt att den generella kaffekunskapen i Sverige ökar och försöker alltid att vara med och bidra till både den och till den professionella utvecklingen.

Vad vi vill ha sagt är att vi nu har nått en fantastisk tid för kaffeälskaren med tillgänglighet av kaffe från enskilda arter, ursprung, processmetoder som komplement till microrosteriernas egna blandningar där deras stil och tankesätt adderas till smakbilden. Med andra ord så har vi förutsättningar att få uppleva kaffe på oändligt många sätt. Det är på grund av detta som vi anser att det ibland ges för stort fokus till det tekniska. Att en viss dosering och temperatur är lika med gott kaffe är bara en del av sanningen och om slutkonsumenten inte uppskattar drycken utifrån de givna parametrarna så kan det vara på grund av preferens.

Alltså kan en slutkonsument döma ut kaffe från ett specifikt rosteri eller sin egen bryggningsförmåga på grund av att det av ren slump enbart har köpt torrproceserade kaffe från givet rosteri och konsumenten ifråga inte uppskattar smaken av kaffe som förädlats på detta sätt. Just därför efterlyser vi att kommunikationen kring kaffe ännu mer ska kretsa kring just böntyp, ursprung, framställningsmetod, terroir och alla andra parametrar som är förutsättningarna som vi jobbar med i rosteri och vid bryggning.

På så sätt så blir det lättare för den som köper kaffet att hitta gemensamma nämnare för kaffe som den brukar gilla, t ex tvättade kaffe, bourbonkaffe eller kaffe från Matagalpa regionen. På samma sätt kan kaffestilar som inte uppskattas väljas bort utan att rosteriet kritiseras eftersom det finns en vetskap om varför personen ifråga inte uppskattar just det kaffet. Sen tycker jag att det är fantastiskt att kvalitetsrosterierna har börjat få lite olika stilar på sina kaffe, på samma sätt som olika vinhus har olika stilar, eftersom detta också bidrar till en mångfald för den svenska kaffekonsumenten.

Ytterligare en sak som jag tror underlättar för slutkunden är om kaffet i sin smakbeskrivning får de smakkaraktärer som är tydliga i kaffet så att det inte krävs ”världens bästa barista” bakom "världens bästa maskin” för att få uppleva det som utlovats.

Alltså är vi för fortsatt labbande och utvecklande av bryggningsmetoder, nya som gamla, men också väldigt mycket för ett utvecklande av förståelsen och kommunikationen av kaffets utveckling fram till bryggningen.

Nu väntar vi bara på en ljuddämpare till ventilationen sen så kastar även vi oss in i microrosteriernas värld. Bar in ett ton kaffe igår, förmodligen den roligaste träningen jag någonsin haft!

-Gott Snack!

1 kommentar:

Elin sa...

För någon vecka sedan besökte jag en plantage i Coroico, Bolivia. Odlaren har tävlat och belönats i Cup of excellece. Odlaren berättade att höstens skörd inte ser ut att bli något vidare pågrund av vädret. Vid detta besök fick jag mig en funderare. Först nu förstår jag vilket slit kaffeodlig innebär och samtidigt vilket "kaffesnobberi" vi i specialkaffe branchen sysslar med. Jag menar inte att vi inte ska söka hög kvalitet eller liknande utan att jag skäms över att själv ha dömt ut kaffen och sagt att det är rosteriet, bryggningsmetoden eller en okunnig odlare som gör att det inte faller mig i smaken. Detta utan att fundera vidare på varför...Gott att man alltid hittar intressanta inlägg hos er!