tisdag 17 november 2009

Japan, Karuisawa


Ja, då var det dags att damma av passet och ge sig ut på ännu en resa. Den här gången blir det ett nytt resmål för mig, nämligen Japan. I början av året så tänkte jag att det hade varit kul att åka till Japan. Det fanns väl ingen direkt plan på att åka dit som turist för det finns andra resmål som måste göras innan men tanken dök upp i huvudet.

Några månader senare fick jag ett samtal av Fritz Storm under vilket han berättade om planer på en unik möjlighet att förbereda sig inför kommande WBC i London. Fritz hade valt ut de som han tyckte var de fyra bästa baristorna i världen för detta projekt. Han ringde mig och det ser jag som en stor ära och jag tackade ja till erbjudandet efter samråd med familj.

Under vår första vecka tillsammans kommer vi tillbringa dagarna hos Kentaro i Karuisawa. Hans rosteri och café är "state of the art". De bilder jag har sett från hans ställe ger mig gåshud. Kentaro är nog den person som varit på flest CoE-resor och har en otrolig kunskap om kaffe. Det här kommer bli hur kul som helst och otroligt lärorikt. Jag var "taggad" för tävling förut men nu känns det ännu mer inspirerande. En tävling handlar om förberedelse och dessa förutsättningar ger möjlighet att presentera något nytt, något som tar tankarna vidare. Jag har en klar idé om vad jag vill göra och hoppas att min vecka i Japan stärker min position i realisera denna idén under tävlingarna. Sen är det ju som alltid, vem som hamnar på podiet är den som har en bra dag och i slutändan lite flyt.

Jag vet inte exakt hur min vecka där nere kommer att se ut så jag får berätta för Er när jag kommer hem istället. Det här blir spännande!

Gott snack!

D

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lycka till i Japan! Jag är övertygad om att det kommer bli en fantastiskt inspirerande resa.

Inget går upp emot att en kall morgon stoppa in 110 yen i en av alla automater och få ut en varm burk kaffe :) Se dock upp för de översöta varianterna.

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Tackar! Tror nog jag skippar burk-kaffet men kanske köper hem några som souvenirer. :)

Åre Eva sa...

Va' roligt Daniel! Ha det så kul i Japan och hälsa Kentaro- han är verkligen supertrevlig.