tisdag 8 december 2009

Hemma från Japan...













Hej Gott folk,

Hemma återigen efter en vecka i Japan.... Wow! Smälter fortfarande intrycken och önskar att jag hade mer tid att spendera med människorna jag träffade.

Jag kan inte på något sätt berättta allt som inträffade under veckan, det finns inte tid helt enkelt. Jag kan säga att jag kommer hem otroligt inspirerad och har nya erfarenheter som överträffar mina tidigare. Jag har druckit fantastiska kaffen hela dagarna, jag har helt enkelt varit bortskämd.

Kentaro Maruyama har sitt rosteri i Karuisawa. Det är en liten stad som ligger omgiven av vulkaner och vacker natur. Han har fyra caféer i trakten men flaggskeppet är hans rosteri med butik och café.

Vi blev mottagna med öppna armar och på plats fanns fyra kompletta WBC-stationer och kaffe från alla världens hörn. Tekniker som fanns tillgängliga hela dagarna, rostare som profilrostade enligt önskemål, cuppings tre gånger om dagen och oraklet Kentaro som svarade på alla frågor man hade angående olika kaffen. Rakt över gatan låg en riktigt bra restaurang där vi oftast åt lunch. Japansk mat är helt fantastisk! Vi körde hårt varje dag och hade friheten att experimentera och dela tankar.

Vi som hade äran att tillbringa veckan ihop var Fritz Storm, Kentaro Maruyama, Mie Nakahara,( Barista hos Kentaro och nybliven Japansk mästare ) , Attila Molnar ( Ungern, 6:a WBC 2009 ), Colin Harmon ( Nordirland, 4:a WBC 2009 ) och jag. Dessutom hade vi Hidetoshi, Zakamoro och alla de andra från rosteriet som hjälpte oss med allt möjligt.

Under dagarna frossade vi i nörderi kring kaffe som sällan är möjligt här hemma. Kvällarna spenderades på traditionella japanska restauranger och i den varma källan som fanns på hotellet. Jag har druckit kaffen som smakar helt fantastiskt, som helt och hållet saknar den annars väldigt påtagliga rostkaraktären. Jag upplever att kaffet från Kentaro är rostade på ett sätt som låter kaffet vara synligt och transparent i koppen. Man känner verkligen ursprunget i smakupplevelsen.

Kentaro är en eldsjäl som varit delaktig inom CoE sedan 2001. Han har rostat kaffe 20 år och valde tidigt att satsa på specialkaffe och nära relationer med producenter. Han är ständigt på resande fot och kan berätta i detalj om alla sina kaffens växtplatser och om människorna som arbetar med odlingen. Det som gör honom unik för mig är den totala ödmjukhet han har i sin relation till yrket och hans förmåga att ta in nya perspektiv. Jag tror ingen slår honom på fingrarna när det gäller sourcing och rostning.

Colin är en störtskön barista från Dublin. Väldigt utmanande i sina tankar kring bryggning och flitigt aktiv på baristascenen i Europa. Colin har alltid glimten i ögat och stod för merparten av veckans hyss. Framförallt drev han och jag med Fritz så fort vi såg en öppning. Veckans bästa var när Colin snyggt placerade Fritz visitkort ( stort foto på Fritz ) på rullbandet hos den lokala Sushirestaurangen. Helt underbart! Det gled ett helt varv på en snygg liten tallrik innan Fritz märkte det.

Attila är en passionerad och eftertänksam barista som fullkomligt älskar allt som har att göra med espresso. Han kunde stå och nöta shots i timmar efter vi andra hade gått hem. Dedikerad.

Mie är nuvarande japansk mästare och ett hett kort till WBC London. Hon är mycket kunnig och en underbar personlighet som kommer skina igenom under tävlingen hoppas jag.

Fritz behöver ingen presentation. Han och Kentaro skapade denna möjligheten som verkligen är en "win-win" för oss alla. Bara att träffas och snacka kaffe ihop utvecklar oss som professionella. För Kentaro och hans baristor var det guld värt att få perspektiv från oss angående vad vi tycker är "bra" kaffe och se hur vi arbetar. För mig personligen är det alltid en fröjd att träffa andra baristor med öppet sinne och skön inställning. Att dessutom få lov att bombardera Kentaro med frågor var oerhört utvecklande för mig. Jag hade en tanke när jag åkte till Japan och var inte säker på om den gick att utveckla. Väl hemma igen är tanken bekräftad och nu ser jag fram emot att utveckla den i mitt yrke som barista och nybliven rostare.

En fantastisk vecka i ett underbart land! Åk dit, det är verkligen en positiv upplevelse. Tokyo är helt galet!

Bilderna är blandade inslag från veckan.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Per sa...

Det låter verkligen som en grym resa Daniel.

Gunnar sa...

Glimmrande nordigt. Suvve.