måndag 1 juni 2009

Stockholm-Karlstad-Örebro



Gott folk.

Förra veckans bravader började på tisdagen i Sthlm med ett gäng restaurangarbetare som vi uppleva sin första cupping. Alltid lika kul att väcka folks intresse för kaffe. I det här fallet var det dessutom två sommelierer med som verkligen fick upp ögonen för potentialen med kaffe som restaurangdryck. Lång dag, sent flyg, hemma vid 22-tiden.

Upp tidigt, på tåget i 6 h, framme i Karlstad. Skulle finnas till hands för kaffeintresserade som ville veta mer om kaffe och lösningar kring bryggning. Mellan mig och kunderna fanns tre olika säljare från olika varumärken, det blev intressanta diskussioner eftersom jag agerade som en neutral punkt. Bra för konsumenten. Kvällen spenderades på sportbar i centrala Karlstad och Barcelonas seger värmde mitt hjärta när jag somnade in på kvällen.

Upp tidigt, 2h på bussen till Örebro för att genomföra samma "gig" som i Karlstad. Bra uppslutning och mycket trevliga konversationer om kaffe. Det fullkomligt sprudlar av entusiasm hos många inbitna kaffedrickare och det känns ju tryggt inför framtiden. Jag hoppas lite på att en bra kaffekvarn kan bli Årets julklapp 2009, det hade förändrat synen på kaffe för många.

Så kallad kaffesmak är ju lite förknippat med en bitter karaktär, likaså förknippas bitterheten med styrka. Jobbigt tycker jag, men jag tror jag förstår varför det är som det är. Sverige har i jämförelse med andra länder alltid köpt in höga kvaliteter av kaffe och det är något man alltid får höra. Men det förklarar inte varför allt kaffe är bittert, alla rostar ju inte sönder sina bönor. Däremot har kunskapen om färskhet inte funnit till hands för konsumenter på samma sätt som idag. De flesta köper ju sitt bryggkaffe malet och efter en dag så är bitterheten ett faktum. Gammalt kaffe har inte mycket mer att ge än bitterhet och munkänsla. Hade man lyckats få in kvarnar i varje hushåll och förbättrat de förpackningar som finns för att garantera färskhet så hade vi nog snart sett en annan syn på kaffe.

Den mentala bilden av kaffe måste också bli mer verklig. Idag så får de flesta upp en bild av svart vätska eller bruna bönor när man säger kaffe, då förväntar man sig samma smakbild. Säger man vin så får de flesta upp bilden av druvor, vinfält etc. Inte bara röd dryck. Det tror jag öppnar upp för en mer sann förväntning av upplevelsen. Kan man ingjuta bilden av kaffe som stenfrukt i sin ursprungsmiljö så blir blommiga eller syrliga smaker inte en chock utan en överenstämmande smakbild av råvaran i de fall där blommighet och fruktsyra hör till kärnkaraktären. När de olika ursprungen är någorlunda tillgängliga och kända för konsumenten så kan de göra sitt eget val mycket enklare. Fortfarande känns kaffeförpackningar som något med ett dolt innehåll, det fungerar inte.

Genom att lösa problemet med hantering hos slutkonsument så kan "verkliga" smakkaraktärer få utrymme vilket i sin tur skapar efterfrågan som måste levereras bakåt i ledet. De som rostar sönder eller köper in dåliga råvaror straffar ut sig själva.

Det hela kanske låter lite väl enkelt men jag känner mig optimistisk idag.

Veckan upplevelse var dels att besöka Matteus på BaraVara i Örebro. Han driver stans bästa café och serverade mig en fulländad shot av 5 estate. Matteus är en väldigt duktig barista och har en ödmjukhet som saknar motstycke, jag kände mig mottagen med öppna armar och tänkte att gästerna här måste verkligen ha det bra. Är Ni i Örebro så är detta en riktigt schysst möjlighet för avkoppling och njutning.

Efter besöket så var det dags för middag och Matteus hade rekommenderat en sushibar i närheten. Jag hade inga förväntningar, ville bara ha schysst käk. Vilken överraskning! Bemötande, miljö och smakerna var världsklass. Den godaste sushin jag har ätit i Sverige och det var ett nöje att bara sitta i den öppna baren/köket och titta på kockarna som jobbade. Passion och servicekänsla genomsyrade stället. East West heter det och är definintivt värt ett besök om Ni är i närheten av Örebro.

Ha det gott...

3 kommentarer:

Utz kapeh! sa...

Attans att jag inte hade möjlighet att närvara på gigget... Hörde av Matteus att det hade varit trevligt hos honom. Önskar man kunde ha varit där också... Bra sagt om kvarn som årets julklapp; om du visste vad jag tjatat på mor om att skaffa kvarn! Trots att hon blev helt såld på Åres Njutning (färskmalet givetvis) i bistrokannan, så har det hittills dock varit för döva öron... De har ju en (kniv)kvarn redan... Ehhh...
//Stefan (foxman.bloggie.se)

Dan Stenqvist sa...

Trevlig läsning!

Anonym sa...

Precis som Stefan måste jag säga att det var tråkigt att inte närvarat på gigget, hade ingen aning. Karlstad som kaffestad känns ganska dött sedan T lämnat stan, men som tur är erbjuder Kardemumma i innerstan bönor från J&N vilket förgyller vardagen för mig hemma.

Jag tycker att det du skriver är tankar som cirkulerat i mitt huvud också, folk är mer öppna för pröva nya sorters viner än kaffe. Men det är inte så konstigt, aromen i bryggkaffet de flesta dricker är ju borta för länge sedan, plattan som värmer kannan tar bara fram bitterämnen.

Årets julklapp borde ju onekligen bli en kvarn till alla!