onsdag 17 september 2008

En stund av harmoni....


Igår kväll stod jag i baren på Stortorget och agerade hovmästare såväl som servitör imellanåt. Oväntat mycket att göra. Full restaurang både uppe och nere samt gott barhäng. När allt började lugna ner sig vid 21-tiden och några bord började beställa in notan så trodde vi det var allt för kvällen. Nej, nej... 18 personer dundrade in och undrade om de kunde få äta middag. Efter en sekunds tvekan så tänkte jag att det här måste vi lösa. Efter uppdukningar till höger och vänster och pusslande med bord och stolar så fick sällskapet plats och kvällen tog en ny vändning. Andra sittningen var det drag i! Najs atmosfär, ännu mer barhäng med trevliga gäster. Jag älskar atmosfären i en full restaurang!

Kom i säng vid 02:30 och idag är jag en trött man. För att hämta lite styrka drog jag en sväng på stan, köpte sportbilagan, gled in på Klostergatan och stängde ute omvärlden. En god espresso medan man får läsa om Zlatans bravader i Champions League kan vara total lycka för mig. Det handlar om tio minuter då man får helt egen tid och en chans att lägga alla borden och måsten på vänt. Nytankad med energi laddar jag nu inför resan till Hufvudstaden imorgon. Det vankas en föreläsning om kaffets resa från "gröda till kopp". Jättekul. Ska passa på att besöka nya Mellkvist och dricka lite Haugaard kaffe, det var ett tag sen....

Hörs gott folk! Gott snack!

-D

4 kommentarer:

Martin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin sa...

presskannan på nya Mellqvist tyckte jag var en höjdare, kan jag verkligen rekommendera.

Kul också att de har en timer ställd på fyra minuter, så när den piper ska man trycka ner pressen, kul att alla får chansen att smaka gott kaffe.

Josef sa...

wunderbar! haugaard har ändrat rostprofilen en aning i dagarna, och det smakar fantastiskt! :) eller ta eftermiddagen i akt och spring in på espressino på götgatan 11 så får jag servera en fruktbomb á la misty valley från nya femgrupparn.

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Najs! Tack för tipsen! Då vet jag vad jag ska göra imorgon eftermiddag. Sweeet... Ses imorgon!