måndag 29 september 2008

Götet...

Hej vänner!

I helgen åkte jag och min Victoria upp till Göteborg för att köpa en bil. Helgen tillät inte mycket fritid men givetvis hann vi med en kaffe lite här och där. Min maskin var på Bokmässan tillsammans med Johan och Dan från Solde, tyvärr hade jag inte chansen att göra ett besök men jag hörde att de tog god hand om Linean och serverade schyssta kaffen. Bra jobbat!

Helgens kaffeupplevelse var en clover-bryggd Aricha #9. Jag och Matts snackade specialkaffets vara eller inte vara och sippade på en kopp fylld av bärtypiska karaktärer. 9:an skiljer sig mycket från nr 17. Den har en mer utpräglad syra som drar åt lime och är inte lika mogen i sin bärkaraktär. Helt klart en bra filter/cloverkopp till skilnad från nr 17 som jag tycker är ett espressokaffe. Trycket krävs för att pressa fram syran som skänker balans till koppen.

Helgens totalupplevelse är definitivt de två besöken på kanske sveriges bästa indiska hak. Mother India vid stationen i Göteborg är alltid fullt av liv. Rätterna kostar ca 70-80 kronor och är mycket vällagade.
Klassiker som spenat och paneer, kikärts dhall eller aloo gobi är säkra kort. Fräscht och smakrikt då man bytt ut ghee mot olivolja. Verkligen genuin mat och ett måste för alla som älskar etniska krogar.
Till maten dricker man givetvis öl, antingen indisk eller bengalisk. Det finns möjlihet att beställa vin men förutom med ett söt-syrligt vitt vin så händer det nog inget positivt i kombinationen med så kryddstark mat. Öl är klart bättre enligt mig...

Innan vi for iväg på söndagen blev vi bjudna på lite kaffe av Per på Da Matteo. Midsommer murders heter blandningen och är väldigt balanserat. Det drar inte åt något speciellt håll och har inte direkt några "high notes", däremot är det en härlig viskositet i kaffet. Kakao och kola med hinter av bär och fruktskal. Tack för det Per, det var skönt att sitta och babbla i solen en stund.

Göteborg är najs.... Vi hörs snart!

-D

Inga kommentarer: