tisdag 23 september 2008

Sthlm e på gång...





Spenderade två dagar i Sthlm för att hålla en föreläsning om kaffets väg från gröda till kopp. Passade givetvis på att klämma in några barer under min vistelse. Nya Mellkvist låg jättefint på hornsgatan och måste vara helt underbart en solig förmiddag. Kaffet som bjöds var Haugaards. Härligt att denna utmärkta kaffebar numera finns på Söder.

Veckans överraskning var kaffebaren Espressino på Götgatan. Utan några förväntningar glider man in och blir serverad en Misty Valley från Johan och Nyström, jätteroligt kaffe. Mr Thor hamnade ganska fort bakom baren för att pilla med den nya femgrupparen som skiner upp stället. Trevlig personal och härligt nyfiken atmosfär. Oväntat....

På fredagen slank jag in en sista gång på Espressino, hade tio minuter innan det var dags att ge sig av och tänkte ta en sista kopp Misty. Till min glädje stod Kiril bakom baren och charmade gästerna med gott kaffesnack. Han tyckte jag skulle dricka kaffet som americano för det öppnade upp drycken på ett bättre sätt. Helt riktigt, kaffet fick ytterligare en nyans och smakerna hittade sin plats i harmoni på min palett. Härligt distinkt limeskal i eftersmaken och en arom som lovar bärskog är inte helt fel.

Hemma i lund igen och idag väntar lite jobb på nya Patisseriet vid stationen. I kvarnen ligger lite Koppi-kaffe som ska lekas med. Kom förbi!

2 kommentarer:

musslan sa...

5 grupp och en pyttepyttepytteliten knockbox......;)

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Där e faktiskt dubbla boxar minsann... :)