tisdag 16 september 2008

... inga konstigheter.



Hej vänner!

Helgens diskussioner med Stefan om tillsatser och dylikt i nästan all mat har fått mig att tänka till. Spenderade söndagskvällen med att googla alla tillsatser som jag fann i produkter från mitt kylskåp. Läskigt! Och då är jag ändå ganska hälsosam av mig redan!

Ämnen som klassas till världens topp-tio mest allergiframkallande medel är vardagsmat. Cancerogena ämnen med direkta kopplingar till utveckling av diverse tumörer är heller inget ovanligt. Hur kan detta vara tillåtet? Varför bedrivs det inte mer forskning om effekterna av dessa tillsatser. De borde helt enkelt inte vara lagliga substanser i mat. Tiden får väl utvisa, våra föräldrars generation hade inte dessa tillsatser i maten utan det är något vi har växt upp med. Tiden kräver att mat är designad efter våra behov och plånböcker. Överdrivet lång hållbarhet, färgämnen för att det ska se aptitligt ut, smakförhöjare för att ge oss gott självförtroende som hemmakockar.
Inte för mig! Jag vill leva länge med hälsan i behåll och de långvariga effekterna av vår tids mat har ännu inte börjat visa sig. Time will tell.

Idag började jag dagen med en tallrikt havregrynsgröt. Breakfast of Champions! Med lite kanel och äpplemos är det nästan en dessert, fast nyttigare.

Lunchen är ett problem om man vill unvika konstigheter i maten. Det enda stället som garanterar "ren mat" i Lund är Govindas. Ekologiska råvaror efter säsong och en passionerad kock vid namn Elias. 55 spänn!
Gryta, sallad, soppa och dessert! Dessutom är det inga mobiltelefoner som ringer och inga fönster ut mot en bil-gata som stör. Ett måste för Er som vill ha en lugn lunch som gör gott i kroppen.

En espresso bryggd av Tessan på Klostergatan sätter pricken över iet idag. Fingersnap från Koppi med en härligt apelsinsötsyrlig karaktär. Najs! Nu väntar jobb i baren på Torget.

Gott snack!

-D

3 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Oh så roligt att ni har börjat blogga tillsammans.

musslan sa...

Akta dig för äppelmoset.....!
Socker, socker o socker.
Men Arichamos kann funka.....
Tugg till!

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Givetvis så kör jag Eko-äpplemos utan tillsatt socker.... Lite rutin får man ju ha. :)