tisdag 7 oktober 2008

Man tager vad man haver....Pre-infusion.


Hej vänner..

Under dagens arbete kom jag på mig själv med att ha glömt bort en viktig funktion på den gamla Faeman i baren på Stortorget, nämligen möjligheten att förfukta kaffet i första steget innan maskinen går upp i fullt tryck.
Detta har alltså funnits med sedan maskinen byggdes 1961 och dagens senaste maskiner som Synesson och den nya La Marzoccon stoltserar med fördelarna av pre-infusion.

Vi i branschen, eller i alla fall jag, har bektraktat ämnet som nytänkande och det är allt som oftast föremål för intressant diskussion baristor imellan. Varför har jag inte experimenterat med detta tidigare när La Marzoccon eller Synesson inte funnits till hands? För all del, Faema har mycket att önska i jämförelse med La Marzocco, temperaturen flukturerar, likaså trycket och den känns inte helt ergonomisk eller effektiv. Kan dock inte begripa att jag inte har upptäckt och experimenterat med detta tidigare eftersom ämnet ligger mig varmt om hjärtat. Har jag blivit en maskin-snobb? När började jag tillåta att en viss maskin begränsar mig?

I vilket fall som helst hade jag en helt underbar dag när ridån gick upp och användningen av pre-infusion på olika sätt gav helt nya smaknyanser i koppen. Det första jag gjorde efter det avslutade passet var att springa över till Klostergatan, som också har en E61:a, och tvingade Jocke att börja jämföra bryggningarna.

Jag har sagt det tidigare, det finns mycket kvar att lära av den "gamla" espressokulturen, vi är helt nya användare av det här sättet att brygga kaffe och kan kanske ibland vara så ivriga ta kulturen vidare att vi går miste om viktiga insikter. Låt inte enbart prylarna styra utvecklingen..... If it´s not broke, why fix it?

Gott snack!

-D

Inga kommentarer: