tisdag 21 oktober 2008

Seattle del 1....

Här kommer min första rapport från Seattle. Det har varit så enormt många intryck att de kommer att portioneras ut i flera inlägg. Får jag bara datorn att synkronisera med telefonen så ska det komma bilder också.

Kaffescenen i Seattle är grym! Intresset är enormt och de flesta barerna som vi har besökt serverar sin blandning men också enskilda ursprung. Det som slog mig först var att alla serverar sin espresso kort, ca 2 cl, bryggd i ett dubbelhandtag utan spouts. Det vill säga ca 20 - 22 gram kaffe för en kort enkel. Smakmässigt så blir det en extremt söt kopp med en otrolig fyllighet. Det som däremot får ta stryk är ellegans och syra. Har inte riktigt bestämmt för vad jag tycker om fenomenet annat än att det är otroligt intressant. Därför är det dags att kasta sig ut på ännu en barrunda för att undersöka. Fortsätter skriva i kväll.

Gott Snack!

-P

3 kommentarer:

johan sa...

Sweet! Kolla på rostningsgraden. Visst kör de sitt kaffe lite mörkare i rosten än vad vi nordbor gör? Fick det intrycket i NYC för två veckor sedan och här hemma med de kaffen jag köpte med mig hem.

En drömresa, Peter!

Matts sa...

Tjenare Pidde, god tur där över visst är det grymt. Efter min resa dit förra året så fattade jag vad en del domare/tävlande snackat om i WBC ang bryggningarna. Kolla in Vivace där man brygger ytterligare lite annorlunda. Men vad tror du skulle det funka i Sverige?

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Rostningsgraden är absolut mörkare.
Angående bryggningarna så tycker jag att det går ut över syran för mycket för att vara optimalt. De serverar ju som bekant massor med mjölk i sina mjölkbaserade drycker. Kanske har bryggningsmetoden fötts för att få genomslagskraft där.