torsdag 2 oktober 2008

Stocktown...



Hej vänner!
Jag kom precis hem ifrån ännu ett besök i vår kära huvudstad, givetvis var det arbete som förde mig dit. En "cupping" på J&N var inplanerad för en kund som jag hjälper med förnyelse av sitt koncept, och jag bistod med mina tankar i valet av kaffe.

Johan Ekfeldt hade "preppat" två rundor med kaffen för oss där den första bestod av lite bassortiment med några uppstickare. Min favorit i första rundan var en Indonesisk Lintung vilket är oväntat för att vara jag, brukar ha lite problem med Indonesien men den här säsongen har jag stött på flera intressanta kaffe därifrån. Rwandan är givetvis också ett mycket trevligt kaffe och och extra roligt i och med J&N`s engagemang i farmen. Annars var det lite Harare, Yirgacheffe och någon blandning. Trevligt.

Andra rundan bestod av kaffen som Johan valt ut för att visa upp mer säregna karaktärer, något som kanske inte den vanlige kaffedrickaren stöter på i vardagen. Här fanns Mysore från Indien, Getumbwini från Kenya, Maragogipe från och Guatemala och Idido från Etiopien ( mer känd som Misty Valley ).
Bestående intryck för mig var Kenya och Etiopien. Har aldrig varit en "fan" av Getumbwinin men den här hade en så distinkt karaktär av vinbärsblad och en rostning som inte lät det vegetala hänga kvar i gommen. Ren och krispig upplevelse som lämnade mersmak.

Idido,... vilket kaffe! Fattar inte hur en "natural" etiopier kan vara så ren? Aromen lovar bär och blommor, härligt mångfacetterad karaktär med citrus och röda syrliga bär. Len fyllighet i gommen och en härlig mjuk avslutning. Extra roligt att ett så "stort" rosteri har lyckats få ut ett så litet kaffe!

Överlag var det en trevlig cupping och roligt att få komma ut till Tullinge igen, det händer alltför sällan.

Efter arbetets slut mötte jag upp med David på Cocovaja. Om Ni inte redan visste det så har Ilias idag möjlighet att servera Er Clover-bryggda kaffen från David. Jättekul att Clovern finns lite här och var, det är en spännande maskin.
Efter installationen var det snabbkurs med Ilias som var helt till sig över den nya leksaken. Ska bli roligt att besöka honom snart igen och se vad han har lärt sig.

Innan jag flög hem idag så tog jag en titt på Coffee Place, nyöppnad bar på Drottninggatan. Snygg inredning och några kända ansikten från bland annat Non Solo Bar. Tog en enkel espresso som var en blandning framtagen av grabbarna i Tullinge. Idido, Don Mayo och någon till som jag glömt bort vad det var. I vilket fall som helst så var kaffet ruskigt gott! Tog en till direkt för att försäkra mig om att det inte var en "lucky shot". Nej nej.....Ruskigt gott!

Bra jobbat Stockholm! Här händer det grejor mest hela tiden känns det som. Vad händer i Malmö?

Gott snack!

-D

Inga kommentarer: